|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

GIS

  • کاربرد سیستم اطلاعات مکانی (GIS) در خدمات آب و فاضلاب

   امروزه ارائه خدمات آب و فاضلاب نیازمند یک چارچوب مکان‌محور مناسب است تا بتواند طیف وسیع فعالیت‌ها را پوشش دهد. این چارچوب باید بتواند ضمن فراهم کردن دسترسی آسان به نقشه ها و اطلاعات از طریق هر وسیله ارتباطی و توسط هر فرد دارای صلاحیت مرتبط با زمینه کاری خود، امکان کار همزمان توسط افراد دیگر مثل مشتریان و پیمانکاران را نیز فراهم کند. خدمات مرتبط با آب نیازمند یک فناوری دم‌دستی مقرون به صرفه است که بتواند پاسخگوی نیازهای نقشه کشی، فرآیندهای سازمانی گسترده، پشتیبانی از الگوهای پیاده سازی مختلف و قابلیت تنظیم برای راه‌حل‌های متفاوت باشد.

GIS یک چارچوب مکانی مناسب برای خدمات آب و فاضلاب است که می تواند ایجاد، سازماندهی و به‌اشتراک گذاری اطلاعات مکانی و ابزارهای مرتبط با آنها را در یک سازمان با طیف گسترده ای از دستگاهها در محیط های اداری و یا مکانهای عملیاتی به خوبی پشتیبانی کند.

نرم افزارهای کاربردی مبتنی بر GIS می توانند قابلیت استفاده در شبکه های محلی یا در محیط ابر با امکان دسترسی از طریق رایانه های رومیزی، وب، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را داشته باشند.

این چارچوب با استفاده از رایانش ابری می‌تواند عملکرد خود را با ارائه منابع خود در هر مکان با اطلاعات تکمیلی مثل نقشه‌های پایه، تصاویر ماهواره‌ای، اشکال و آدرس‌های شناخته شده کامل‌تر کرده و سرویس‌هایی از قبیل کدگذاری، مسیریابی، پردازش‌های مکانی و آنالیزهای مختلفی را ارائه نماید.

چارچوب GIS شامل نقشه‌کشی برخط و آنالیزهای مکانی، از طریق پورتال سازمانی و مدیریت محتوای مکانی این امکان را فراهم می‌آورد تا سازمان به سادگی و با امنیت کامل نقشه‌ها را به اشتراک گذاشته و با طرفهای خود همکاری سازنده‌ای داشته باشد.

GIS یک چارچوب مکان‌محور است که می‌تواند مدلهای مناسبی برای خدمات آب و فاضلاب و آبهای سطحی را پشتیبانی کند. این خدمات عبارتند از:

  • مدیریت پایدار منابع آب و فاضلاب
  • کنترل آب بدون درآمد، ثبات نرخ، کاهش هزینه توسعه
  • آمادگی برای عملیات اضطراری و ارائه پاسخ‌های مناسب
  • طرح‌ریزی و تامین مالی برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ
  • ارتباط مناسب با مشتری
  • حفاظت از محیط زیست شامل تامین آب، حفاظت از حوضه‌های آبی و استفاده بهینه از آنها

 

چارچوب GIS برای تامین نیازهای سازمان جهت خدمات آب وفاضلاب شامل پنج الگو می‌باشد. هر الگو می‌تواند بخشی از نیاز سازمان به GIS را تامین کند. این پنج الگو عبارتنداز: مدیریت دارایی، طراحی و آنالیز، فعالیت‌های میدانی، اطلاعات عملیات، تعاملات سازنده

مدیریت دارایی

راه‌حل‌های GIS برای مدیریت دارایی شامل فرآیندهای ذخیره، مدیریت و دسترسی به داده‌های مکانی است. GIS یک محل مطمئن برای نگهداری داده‌های سرمایه‌ای مثل لوله‌ها، شیرها، شیرهای آتش‌نشانی، وسایل اندازه‌گیری و سایر عوارض شبکه از یک طرف و داده‌های عملیاتی از قبیل زون‌های فشار، مسیرهای دسترسی، حوادث و نقاط بازرسی از طرف دیگر است.

برای جمع‌آوری، به‌روزنگه‌داشتن و استفاده مناسب از این داده‌ها گردش کارهایی مورد نیاز است. این گردش کارها عبارتند از:

  • روال‌هایی برای اضافه کردن، اصلاح و حذف دارایی‌ها مطابق قوانین اعتبارسنجی داده‌ها
  • روال‌هایی برای کنترل کیفیت
  • روال‌هایی برای مدیریت ویرایش‌های کاربران

طراحی و آنالیز

GIS راه حل‌هایی را برای تبدیل داده‌های خام به اطلاعات کاربردی با استفاده از تکنیک‌های آنالیز داده‌ها پیشنهاد می‌کند. بخشی از چارچوبGIS، پردازش‌های مکانی است. این پردازش‌ها شامل مجموعه کاملی از توابع و ابزارهای آنالیز مکانی مثل بررسی هم‌پوشانی عوارض، مدل کردن و انتخاب عوارض است.

از نظر فنی، راه‌های زیادی برای استفاده از پردازش‌های مکانی وجود دارد ولی دو راه عمده عبارتند از مدل‌سازی و کدنویسی. بعنوان مثال تابع «ردیابی مسیر ایزوله» بطور گسترده توسط پرسنل واحد عملیات مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتوانند شیرهایی را که یک منطقه را ایزوله می‌کنند برای عملیات نگهداری و تعمیرات پیدا کنند. این مسیریابی شبکه، آنالیزهای پیچیده‌ای را با استفاده از مدل‌های پردازش مکانی انجام می‌دهد.

فعالیت‌های میدانی

GIS همراه (MobileGIS) این امکان را فراهم می‌آورد تا پرسنل مرتبط با خدمات آب و فاضلاب بتوانند در هر زمان و مکان شبکه را ببینند، آنالیز کنند، تغییراتی در آن بدهند و نتایج آنها را ذخیره کنند. پرسنل عملیاتی باید بتوانند این کارها را به سادگی هرچه تمام‌تر انجام دهند. GIS می‌تواند آخرین اطلاعات ذخیره شده و پردازش شده را بصورت همراه در اختیار قرار دهد. به این صورت محیطی فراهم می‌شود که به‌روزبودن داده‌ها دیگر موضوع مهمی نیست و پرسنل عملیاتی می‌توانند همیشه اطلاعات موردنیاز خود را در خارج از اداره در اختیار داشته باشند.

اطلاعات عملیات

یک تصویر دقیق و به‌روز از فعالیت‌های سازمان و پروژه‌های آن برای درک شرایط جاری سازمان امری حیاتی است. اطلاعات عملیات که برخی مواقع، تصاویر عملیات مشترک(COPs)، داشبورد عملیاتی یا داشبورد اجرایی نیز نامیده می‌شود، پنجره‌ای را به دنیایی از اطلاعات باز می‌کند که امکان تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه را فراهم می‌کند. این اطلاعات که از دستگاه‌های همراه در عملیات میدانی جمع‌آوری و در بانک اطلاعات مکانی ذخیره و نگهداری شده، بوسیله تکنیک‌های طراحی و آنالیز مناسب، شفاف‌سازی شده‌اند.

اگر از منظر فناوری نگاه کنیم، این الگو ترکیبی است از داده‌ها و آنالیزهایی که روی نقشه انجام شده و در شبکه داخلی سازمان و یا بر بستر وب انتشار داده شده است و می‌تواند نقطه شروع مناسبی برای ورود به دنیای فناوری GIS باشد.

تعاملات سازنده

اطلاعاتی که توسط طرف‌های سازمان(شهروندان، مشتریان بالقوه و بالفعل و سهامداران) بدست می‌آید می‌توانند تاثیر باورنکردنی روی فعالیت‌های سازمان، محصولات تولیدی و سرویس‌های ارائه شده داشته باشد. داده‌های خامی که از این طریق جمع‌آوری می‌شوند می‌توانند با تکنیک‌های طراحی و آنالیز تبدیل به اطلاعات ارزشمندی شوند و گردش کارها را در سازمان روان‌تر کرده و پاسخگویی سیستم را بهبود بخشند.

این الگوها می‌توانند ارتباط مستمری را بین سازمان و طرفهای دیگر برقرار نگه‌دارند و باعث ایجاد شفافیت و اعتماد شوند.

این الگوها ارتباط تنگاتنگی باهم دارند. گردش کارهای سازمان می‌توانند با دو یا چند تا از این الگوها پشتیبانی شوند. بعنوان مثال در عملیات رفع شکستگی خطوط لوله، ممکن است تمام پنج الگو در سطوح متفاوت و در شرایط مختلف دخیل باشند. البته اطلاعاتی که مورد استفاده قرار می‌گیرند منحصر به اطلاعات GIS نیست و سایر سیستم‌های اطلاعاتی سازمان نیز شرکت خواهند داشت. از آنجا که «مکان» در طیف گسترده‌ای از عوارض آب و فاضلاب وجود دارد، می‌تواند تاثیر زیادی در کارایی سیستم داشته باشد و می‌تواند این امکان را فراهم کند که اطلاعات موجود در سایر سیستم‌های اطلاعاتی سازمان روی نقشه نمایش داده شوند.

برای فائق آمدن بر چالش‌های معمول در خدمات آب و فاضلاب و استفاده از راه‌حل‌های GIS، می‌بایست از یک چارچوب مکان‌محور واحد استفاده کرد. این چارچوب می‌تواند ArcGIS باشد که جامع تمام خدمات آب و فاضلاب است. تنظیماتی که بصورت خاص برای خدمات آب و فاضلاب در ArcGIS انجام شده به نام ArcGIS for Water Utilities است. این چارچوب، تامین کننده نیازهای اساسی و گردش‌کارهای ترکیبی سازمان با امکان مکان‌دار کردن سایر سیستم‌های سازمان است و می‌تواند بعنوان سیستم بالادستی روی سایر سیستم‌های توسعه یافته در سازمان قرار گیرد. در اینجا قصد داریم یک دورنما از چارچوب ArcGIS با رویکرد خدمات آب و فاضلاب و تجارب مفید در زمینه پیاده‌سازی این سیستم‌ها ارائه دهیم.

 

منبع: سایت تخصصی جی آی اس ( http://www.gistech.ir)


 

  • کاربرد جی آی اس در هیدرولوژی و مدیریت منابع آب

   سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) به ابزاری مفید و مهم در هیدرولوژی (hydrology) و برای هیدرولوژیست ها در مطالعه علمی و مدیریت منابع آب تبدیل شده است. تغییرات آب و هوا و تقاضاهای بیشتر بر روی منابع آب نیازمند آگاهی بیشتری از یکی حیاتی ترین منابع ما یعنی آب است .همانطور که هر هیدرولوژیستی می داند، آب به طور مداوم در حال حرکت است. از آنجا که ظهور آب در طول چرخه هیدرولوژیکی (hydrologic cycle) از جهت فضایی و زمانی تغییر می کند، مطالعه تغییرات آن با استفاده از GIS امری کاملا عملی است. سیستم های GIS قبلا عمدتا کار آن ها نمایش جغرافیایی از عوارض هیدرولوژیکی بود. امروزه، GIS به طور فزاینده ای پویا شده، و شکاف میان داده های تاریخی و داده های کنونی از واقعیت های هیدرولوژیکی را کاسته است. در چرخه اصلی آب، ورودی برابر با خروجی به اضافه یا منهای مقدار تغییر در ذخیره سازی است. هیدرولوژیست ها در زمان مطالعه حوضه های آبخیز (watershed) از یک بودجه هیدرولوژیکی استفاده می کنند. حوضه آبخیز یک منطقه فضایی است و وجود آب در سراسر فضای آن با گذشت زمان تفاوت می کند. در بودجه هیدرولوژیکی، ورودی هایی مانند بارش (precipitation)، جریان های سطحی به درون حوزه، و جریان آبهای زیرزمینی به درون حوزه وجود دارند. خروجی ها نیز تبخیر و تعرق (evapotranspiration)، نفوذ (infiltration)، رواناب (runoff) سطحی، و جریان آبهای سطحی / زیرزمینی به بیرون هستند. همه این مقدارها، از جمله مقدار ذخیره سازی، می تواند اندازه گیری و یا تخمین زده شود، و ویژگی های آن ها نیز می تواند به صورت گرافیکی در GIS نمایش داده شده و مورد مطالعه قرار گیرد.

   به عنوان زیر مجموعه ای از هیدرولوژی، هیدروژئولوژی (hydrogeology) با بروز، توزیع و حرکت آبهای زیرزمینی سروکار دارد. علاوه بر این، hydrogeology با شیوه ای که در آن آب های زیرزمینی ذخیره می شود و نحوه در دسترس بودن این آب ها نیز در ارتباط است. ویژگی های آبهای زیرزمینی به آسانی می تواند ورودی GIS برای مطالعات بیشتر و مدیریت منابع آب باشد. از آنجا که ۹۸ درصد از آب شیرین موجود در جهان آبهای زیرزمینی است، لازم است تا نگاه دقیق تری به نحوه آرایش و صورت بندی آن داشته باشیم.

 

منبع: سایت تخصصی جی آی اس ( http://www.gistech.ir)


 

 

 

برنامه توسعه سیستم اطلاعات جغرافیایی در شرکت سهامی آب منطقه ای یزد

 

    ۱: تشکیل کارگروه سیستم اطلاعات جغرافیایی
    ۲: تبیین اهداف سیستم اطلاعات جغرافیایی در شرکت سهامی آب منطقه ای یزد
    ۳: دعوت از مشاورین و مجریان مطرح سیستم اطلاعات جغرافیایی  در سطح کشور برای برگزاری سمینارها و ارائه قابلیتها
    ۴: برگزاری سمینار برای توجیه مدیران
    ۵: برنامه ریزی برای تشکیل کارگاههای آموزشی با دعوت از اساتید فن
    ۶: تدوین استانداردها در زمینه داده های مکانی و توصیفی، بانکهای اطلاعاتی و نرم افزارهای سیستم اطلاعات جغرافیایی
    ۷: فهرست برداری و جمع آوری اطلاعات پایه سیستم اطلاعات جغرافیایی شامل نقشه های رقومی، نقشه های رستری، نقاط مختصاتی و غیره
    ۸: عقد قرارداد با شرکتهای خصوصی  برای رقومی سازی نقشه های رستری موجود
    ۹: تشکیل پایگاه اطلاعات رقومی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد
    ۱۰: تعریف پروژه پایلوت و اجرای آن با همکاری مشاور
    ۱۱: انعکاس فعالیت ها بر روی سایت اطلاع رسانی شرکت
    ۱۲: تعیین هیئت تحریریه و اقدام به انتشار فصلنامه سیستم اطلاعات جغرافیایی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد
    ۱۳: تعیین ساختار نیروی انسانی بر اساس اهداف فوق و تعیین شرح وظایف
    ۱۴: ایجاد و بهنگام سازی سیستم اطلاعات جغرافیایی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد و طراحی توابع تحلیلی متناسب با نیازهای شرکت و در نهایت اخذ گزارشهای فنی از سیستم و ارائه به واحدهای ذیربط جهت بهبود وضعیت و کاهش هزینه ها

 

 

 

 تاریخ ثبت : 9 دی 1393
  آخرین به روزرسانی : 25 بهمن 1394
 
 6073
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 16
  • بیشترین بازدید همزمان : 2616
  • بازدید امروز : 562
  • بازدید دیروز : 3,539
  • کل بازدید : 6,200,909
  • آخرین به روزرسانی : 26 اسفند 1402 15:46:05
  • شناسه IP شما : 34.228.7.237

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : یزد - بلوار دانشجو - مجتمع ادارات - خیابان استاندارد
  • کدپستی : 8916188139
  • تلفن : 9 - 38258020 -035
  • فاکس : 38258046 -035
  • پست الکترونیکی : info[at]yzrw.ir
  • کد خدمات دستوری(USSD Code) : 6655*31070#*
  • سامانه تلفنی پیشگام : 31077-035