نگاه ويژه

 برای انسانهای بزرگ بن بست وجود ندارد. چون بر این باورند که یا "راهی خواهند یافت" یا "راهی خواهند ساخت".

دنیای مرموز آب عجیب تر شد!!!

محققان در عجيب‌ترين يافته‌هاي خود در مورد يكي از ساده‌ترين تركيبات شيميايي جهان يعني H2O دريافتند كه آب با سرد شدن زير نقطه انجماد مي‌تواند به يك گونه جديد مايع تغيير كند.

آب


به گزارش ايسنا پراديپ كومار و يوجين استنلي در اين گزارش كه در مجله Journal of Physical Chemistry B منتشر شده، به توضيح اين امر پرداخته‌اند كه آب ماده‌اي عجيب با بيش از 80 ويژگي غيرمعمول است كه دانشمندان هنوز براي درك برخي از آنها در حال بررسي هستند.

براي مثال آب مي‌تواند در يك زمان در سه حالت ماده (مايع، جامد و گاز) وجود داشته باشد. نيروهاي روي سطح آن به برخي حشرات اجازه مي‌دهد بر روي آب راه رفته و همچنين مي‌تواند خود را از ريشه گياه به ساقه و برگ آن بالا بكشد.

يك نمونه عجيب ديگر كه دانشمندان به تازگي مطرح كرده‌اند، قابليت آب براي تغيير از يك نوع مايع به نوع ديگر موسوم به انتقال فاز «مايع-مايع» است كه انجام آزمايش بر روي آن توسط تجهيزات آزمايشگاهي كنوني امكان‌پذير نيست؛ چرا كه اين عمل به سرعت انجام مي‌گيرد. از اين رو دانشمندان براي بررسي اين فاز از شبيه‌سازي‌هاي رايانه‌يي استفاده كردند.

آنها دريافتند زماني كه آب مايع در اين شبيه‌سازي‌ها سرد مي‌شود، مانند تمام مايعات معمولي گرايش آن براي هدايت گرما كاهش مي‌يابد؛ اما هنگامي كه محققان، دما را تا حدود 54 درجه زير صفر درجه فارنهايت پايين آوردند، آب مايع در شبيه‌سازي‌ها توانست به شكل بهتري گرما را انتقال دهد.

پژوهش‌هاي اين دانشمندان نشان داده كه زير اين دما، آب مايع دچار تغييرات ساختاري سريع، اما مداوم شده و ساختار محلي مايع به شدت منظم و شبيه يخ مي‌شود. اين تغييرات ساختاري در آب مايع منجر به افزايش رسانايي دما در دماهاي پايين‌تر مي‌شود.

به گفته دانشمندان، اين يافته‌ها از اين نظريه حمايت مي‌كنند كه آب از يك انتقال فاز مايع-مايع برخوردار است. 
 

تجهیزات کاهنده مصرف آب

هرچندصرفه جویی درمصرف آب ازتوصیه های دینی ماست و با توجه به شرایط بحرانی آب درایران ازضروریات به شمار می رود اما باتصویب قانون هدفمندسازی یارانه ها که قسمت اعظم آن مربوط به حاملهای انرژی ازجمله آب مصرفی شهروندان می باشد این موضوع ازنقطه نظر هزینه های سربارخانواده ها نیزاهمیت بسزایی پیدا می کند.

باتوجه به مطالب فوق استفاده ازراهکارهایی که بتواند درکاهش مصرف آب موثر واقع گردد مورد استقبال عمومی قرارمی گیرد. یکی ازاین راهکارها استفاده ازتجهیزات کاهنده مصرف آب شامل شیرآلات الکترونیکی و مکانیکی کاهنده و دوش و آب پاشهای مجهز به تکنولوژیهای کاهنده مصرف آب می باشد.اخیرا شرکت کیمیامهرایساتیس با بهره گیری ازجدیدترین تکنولوژیهای روز دنیا اقدام به تهیه  کاملترین بسته کاهنده مصرف آب بانام بسته کاهنده مصرف آب کیمیا نموده است که دارای تاییدیه از شرکت آب وفاضلاب استان یزد نیز می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتردرزمینه بسته کاهنده وسایرتجهیزات کاهنده مصرف آب و نحوه تهیه آنها می توانید ازسایت زیر دیدن نمایید.

تجهيزات كاهنده مصرف آب 

آب پاك براي جامعه سالم

مطلبي مفيد وكاربردي درزمينه آب واهميت بهداشت آن باعنوان "آب پاك براي جامعه سالم" توسط بانوان همكاردرشركت سهامي آب منطقه اي يزد درفرمت پاورپوينت گرداوري و تدوين گرديده است كه درصورت تمايل دانلود نماييد.

دانلود

شمار شهروندان محروم از آب شرب 20 درصد افزایش یافته است!!

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی آب:

شمار شهروندان محروم از آب شرب 20 درصد افزایش یافته است

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی آب، از افزایش 20 درصدی شمار ساکنان شهرهایی که در خانه هایشان به شیر آب دسترسی نداشته و از ابتدایی ترین امکانات بهداشتی محروم هستند، خبر داد.  
شمار شهروندان محروم از آب شرب 20 درصد افزایش یافته است
 
منبع:سايت خبري وزارت نيرو
 
 
 
 
ادامه نوشته

استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب در ساختمان ها الزامی شد.

شورای اسلامی شهر تهران استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب در ساختمان ها را الزامی کرد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، اعضای شورای اسلامی شهر تهران لایحه دستورالعمل رعایت استاندارد مصرف بهینه آب در تأسیسات داخلی ساختمان ها و رعایت توسعه انشعاب فاضلاب واحدهای ساختمانی تا ابتدای معابر در ساخت و سازهای جدید را تصویب کردند. براساس اعلام دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب شهر تهران، این مصوبه که مشتمل بر پنج فصل، 14 ماده و یک تبصره است به شهرداری تهران ابلاغ شد و در صورت عدم اعتراض مسئولان لازم الاجرا خواهد بود.
بر پايه اين گزارش مطابق ماده دو این دستورالعمل مهندسان تأسیسات مکانیکی و طراحان نقشه های تأسیساتی هنگام تهیه نقشه های تأسیساتی به منظور صدور پروانه ساختمانی ملزم به تنظیم دستورالعمل های استفاده از شیرآلات و ادوات کاهنده استاندارد مصرف آب هستند.
بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران استفاده از فلاش تانک دوگانه سه الی شش لیتر در ریزش، استفاده از سردوش های کاهنده جهت دوش حمام (11 الی 13 لیتر در دقیقه)، استفاده از سرشیرهای کاهش دهنده مصرف جهت شیرآلات ( 5 الی 7 لیتر در دقیقه)، استفاده از شیرهای الکتریکی و پدالی برای مراکز عمومی، استفاده از شیرهای فشاری زمان دار برای آبخوری های عمومی و پیش بینی مخزن ذخیره آب جهت مصارف مورد نیاز آب مصرفی ساختمان طبق مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان در صورت لزوم به هنگام صدور پروانه ساختمان الزامی است.
براساس ماده سیزدهم این مصوبه هنگام صدور پروانه ساختمان، گواهی عدم خلاف و پایان کار ساختمان تمام عوامل مربوط به طراحی، نظارت و اجرا اعم از شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان  باید کنترل لازم بر رعایت توسعه انشعاب فاضلاب و سامانه دفع آب باران در ساختمان ها تا ابتدای معابر عمومی را اعمال کنند.
طبق ماده سه این مصوبه مالکان، عوامل اجرایی و مجریان پروژه ساختمانی ملزم به رعایت تمام موارد این دستورالعمل هستند و ماده هشتم این مصوبه نیز بر این نکته تأکید می کند که مهندسان ناظر تأسیسات مکانیکی ساختمان ملزم به کنترل رعایت چک لیست نظارت تأسیساتی (بر اساس مصرف بهینه آب) هستند.

منبع : سایت خبری وزارت نیرو

پمپ - بازي

دريك ابداع جديد  به نام پمپ – بازي بوسيله انرژي كودكان در هنگام بازي، هد لازم براي انتقال آب به مخازن ذخيره فراهم مي‌شود. پمپ – بازي به وي‍ژه در مناطق روستايي فاقد برق در آفريقا بسيار كارآمد است. تا كنون 700 پمپ – بازي در روستاهاي آفريقاي جنوبي نصب شده و پيش‌بيني مي گردد تا پايان سال جاري ميلادي، آب آشاميدني سالم براي 10 ميليون نفر با نصب 4000 دستگاه پمپ – بازي در 10 كشور آفريقايي تامين شود. جزئيات بيشتر در مقاله پيوست ارائه شده است.

دانلود مقاله
  

پروژه دانشجويي جالب!!!

دانشجويي که سال آخر دانشکده خود رادر يک کشور بيگانه مي‌گذراند به خاطر پروژه‌اي که انجام داده بود جايزه اول را گرفت.
او در پروژه خود از 50 نفر خواسته بود تا دادخواستي مبني بر کنترل سخت يا حذف ماده شيميايي «دي هيدورژن مونوکسيد» توسط دولت را امضاء کنند و براي اين درخواست خود، دلايل زير را عنوان کرده بود: 
1-مقدار زياد آن باعث عرق کردن زياد و استفراغ مي‌شود.

 2- عنصر اصلي باران اسيدي است. 

3-وقتي به حالت گاز در مي‌آيد بسيار سوزاننده است. 

 4- استنشاق تصادفي آن باعث مرگ فرد مي‌شود. 

5-باعث فرسايش اجسام مي‌شود. 

6-حتي روي ترمز اتومبيل‌ها اثر منفي مي‌گذارد. 

 7-حتي در تومورهاي سرطاني يافت شده است. 

 از پنجاه نفر فوق، 43 نفر دادخواست را امضا کردند. 6 نفر به طور کلي علاقه‌اي نشان ندادند و اما فقط يک نفر مي‌دانست که ماده شيميايي «دي هيدروژن مونوکسيد» در واقع همان آب است! عنوان پروژه دانشجوي فوق «ما چقدر زود باور هستيم» بود!!

آيين نامه ايمني وبهداشت واحدهاي كلرزني گازي

مقدمه
آب تركيبي حياتي است كه حدود 60 تا 70 درصد وزن انسان بالغ را تشكيل مي دهد و بعد از اكسيژن مهمترين تركيب براي زيستن مي باشد و بهداشت همگاني اجتماعات انساني در درجه اول به وجود و فراواني و در دسترس بودن آب سالم بستگي دارد.
آلاينده هايي كه ممكن است در منابع آب موجود باشند شامل مواد معدني و آلي، گازهاي محلول و باكتريهاي بيماريزا مي باشند كه بايستي با توجه به نتايج آزمايش آب خام منبع مورد استفاده ، عمل تصفيه فيزيكي و شيميايي مناسب براي آن پيش بيني شود. اگر چه در تصفيه فيزيكي ( ته نشيني و صاف كردن) ذرات معلق و تعدادي از باكتريها و موجودات زنده از آب جدا مي شوند وليكن براي اطمينان از سالم بودن آب براي آشاميدن و مصارف بهداشتي و تفريحي و ورزشي، گندزدايي آن يك ضرورت است. مقصود از گندزدايي آب آشاميدني، از بين بردن عوامل بيماري زا (پاتوژن) و جلوگيري از شيوع بيماري هاي قابل انتقال بوسيله آب است.
در حال حاضر استفاده از كلر براي گندزدايي به دليل ارزان بودن و قدرت ميكروب كشي و اثر ابقايي نسبتاً خوب آن ، متداول ترين روش در دنيا و از جمله كشور ما مي باشد. كلر را مي توان به صورت گازكلر (Cl2) و يا به صورت تركيب هيپوكلريت كلسيم Ca(Ocl)2 و يا هيپوكلريت سديم NaOCl در گندزدايي آب بكار بردو در تصفيه آب آشاميدني شهرها و مصارف صنايع بزرگ ، كلرزني غالباً به صورت گازكلر انجام مي شود.

منبع:سايت شركت مهندسي آب وفاضلاب

ادامه نوشته

آبهاي بسته بندي -مزايا و معايب

ما از راه‌های مختلفی آب بدن خود را تامین می‌کنیم: نوشیدن نوشیدنی‌‌ها، مصرف مواد غذایی مختلف و فعل و انفعالات درون بدن.از جمله نوشیدنی‌‌ها، آب معدنی‌‌ است که در سال‌‌های اخیر جایگاه زیادی بین مردم پیدا کرده است.با توسعه صنایع بسته‌بندی، استفاده از بطری‌‌های ساخته شده از پلی‌وینیل‌کلراید (PVC)، پلی‌اتیلن (PET) و ترکیباتی از این قبیل در صنایع غذایی افزایش یافته است.آب‌‌های معدنی از جمله محصولاتی هستند که در قالب این بطری‌‌های پلاستیکی به بازار عرضه می‌شوند.آب داخل بطری‌‌ها این اطمینان خاطر را به مصرف ‌کننده می‌دهد که محصولی سالم را مصرف می‌کند، ولی آیا همیشه این چنین است؟

با دكتر سید ضیاءالدین مظهری، رئیس انجمن تغذیه ایران، گفتگویی در همین زمینه انجام گرفته كه مشروح آن را در ادامه مطالعه ميفرماييد:

منبع : هفته نامه سلامت

ادامه نوشته

به بهانه دوم فروردین "روز جهانی آب"

کمبود ذخایر آب هر روز جدی ‌تر می‌شود و زنگ خطر آلودگی آبها به صدا در آمده است. طبق آمارها بیش از یک میلیارد نفر از مردم دنیا از دسترسی به آب آشامیدنی سالم محروم هستند و هر سال بیش از پنج میلیون نفر بر اثر بیماریهای ناشی از آلودگی آب آشامیدنی جان می ‌سپارند.به گزارش مهر، « آب کمیاب می شود». این بخشی از پیامی است که دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت 22 مارس، برای روشن سازی افکار عمومی از وضعیت وخیمی که پیش روی دنیا قرار دارد مطرح و در ذهن خود رویای تامین آب سالم برای کل جمعیت دنیا را دست نیافتنی تداعی می کند.

اینک نبردی سرسختانه میان ذی نفعان آب در جامعه انسانی و طبیعت خدادادی شکل گرفته تا تنها یک گروه برنده اصلی استفاده از اندک منابع محدود موجود در کره زمین باشند و یا با موازنه ای نتیجه ای برد- برد را رقم زنند.این نبرد هم اکنون به حدی جدی است که برخی را بر این باور نهاده که تعداد مردمی که در سالهای آتی به دلیل استفاده از آب ناسالم از بین می روند بیش از تلفات جنگ یا سایر خشوتها خواهد بود.

این در حالی است که علیرغم توجه خاص ملل مختلف به  آب سالانه حدود 2 میلیارد نفر در جهان به علت آلودگی آبها دچار بیماریهای مرتبط با آن می شوند که ایران نیز می تواند سهمی از این آمار داشته باشد.به همین دلیل سازمان ملل متحد برای ششمین سال از دهه بین المللی آب (2005 تا 2015) شعار «آب پاک برای جهان سالم» را برگزیده تا به همگان نشان دهد که اگر چه منابع آب شیرین در دنیا بسیار محدود است؛اما همین منابع محدود در معرض آلودگیهایی قرار دارند که بخش قابل استفاده آن را کمتر و کمتر می کند.

ادامه نوشته

بطریهای LifeSaver

این بطری ها که توسط دانشمندان انگلیسی ابداع شده اند، با استفاده از پیشرفته ترین فناوری تصفیه با نام اولترافیلتراسیون به تصفیه هر نوع آب پرداخته و با از بین بردن تمام میکروب ها، انگل ها، ویروس ها و مواد مضر، آبی سالم، استریل و عاری از هر گونه آلودگی در اختیار قرار می دهند.

بطری های LifeSaver به دلیل فناوری بالای به کار رفته در آنها ابتدا تنها برای موارد خاصی همچون نیروهای مسلح به کار گرفته می شدند، اما با نمایان شدن مزایا و موارد استفاده گوناگون، برای مصارف عمومی و عادی نیز طراحی و ساخته شدند.
 
در ساخت این بطری از فناوری خاصی با نام ChillWick استفاده شده که با روشی منحصر به فرد دمای آب تصفیه شده را کاهش داده و آن را خنک می کند. تمام عملیات خنک سازی و تصفیه کردن آب، درون بطری انجام می شود و در نهایت شما آبی گوارا می نوشید. این سامانه فعلا تنها در مدل های مخصوص بطری LifeSaver برای کاربردهای نظامی مورد استفاده قرار می گیرد.

مقایسه قیمت:
بدن هر انسان به طور متوسط در طول روز به 2 لیتر آب نیاز دارد. عمر فیلترهای تصفیه آب بطری های LifeSaver در دو مدل مختلف، 4000 و 6000 لیتر است. حال اگر فرض کنید یک فرد تمام آب روزانه مورد نیاز خود را از طریق این بطری ها و پس از تصفیه کردن بیاشامد، حداقل 6 سال طول می کشد تا عمر فیلتر به پایان رسیده و نیاز به تعویض آن باشد. این در حالیست که بطری های مذکور بیشتر برای موارد خاص و زمانی که به آب سالم دسترسی نداریم، مورد استفاده قرار می گیرند و به این ترتیب باید عمر آنها را در حالت عادی تا 20 سال دانست!

Life Saverاگر قیمت یک دستگاه بطری LifeSaver با عمر 4000 لیتر را با همین مقدار آب معدنی مقایسه کنیم، آنگاه میزان صرفه جویی اقتصادی انجام شده توسط این بطری ها را بیشتر درک می نمائیم.
 
سختی گیر یا تصفیه کننده؟
مدتی است که از ورود دستگاه های سختی گیر آب به ایران می گذرد و فروشندگان آنها را با نام تصفیه کننده آب به فروش می رسانند، در حالی که این دستگاه ها، نمی توانند تأثیر خاصی بر از بین بردن میکروب ها، ویروس ها و آلودگی ها داشته باشند، اما بطری های LifeSaver می توانند خیال شما را از بابت هر گونه ماده مضر و یا موجود زنده خطرناک در آبی که می نوشید راحت کنند. بزرگ ترین ویروس های شناخته شده حداقل 25 نانومتر قطر دارند در حالی که فیلترهای دقیق و پیشرفته LifeSaver به هیچ ذره ای با طول بیشتر از 15 نانومتر اجازه عبور نمی دهند.

بطری های Lifesaver و مزدا کیورا:
شرکت سازنده بطری های Lifesaver با همکاری شرکت مزدای ژاپن اقدام به استفاده از این بطری ها در مدل مفهومی kyora کرده است.در این خودرو آب باران که بر روی سقف باریده می شود با مجراهای در نظر گرفته شده به درون بطری انتقال می یابد.
درون بطری نیز آب بعد از عبور از فیلترهای پیشرفته به طور کامل تصفیه شده و در اختیار راننده وسرنشینان خودرو قرار می گیرد. قطر فیلترهای این بطری تنها 15 نانومتر است. در حالی که قطر کوچک ترین ویروس ها در حد 50 نانومتر می باشد و به این ترتیب بطری های Lifesaver آب را از وجود هر گونه میکروب، باکتری و ویروس پاک می کنند.

سرنشینان خودرو می توانند به هنگام خروج از ماشین، بطری های Life saver را نیز با خود برده وبه کمک آن آب مورد نیاز خود را از طریق منابع آب طبیعی همچون رودخانه ها، برکه ها، مرداب ها و... که به سالم بودن آنها اطمینان ندارند، ابتدا تصفیه وسپس مصرف کنند.

بطری Life saver lifesaver Bottle

مخترع این بطری ها Michael pritchard می گوید:من از این که با مزدا در چنین پروژه جالبی همکاری می کنم خرسند هستم و امیدوارم با استفاده از این بطری ها علاوه بر نجات جان انسانهایی که به آب سالم وپاک دسترسی ندارند، از ورود میلیون ها بطری پلاستیکی آب های معدنی به محیط زیست جلوگیری کنم. مزدا نیز با طراحی خودروی مفهومی Kyora اهمیت خود را به موضوع حفظ محیط زیست نشان داده است.

بطری های مذکور با فناوری پیشرفته خود هم اکنون به یکی از پرکاربردترین محصولات برای گروه های امداد و نجات، کوهنوردان، طبیعت گردان، مشاغل دور از شهر همچون جنگل بانان، محیط بانان، رانندگان خودروهای ترانزیت، تیم های نقشه برداری و حتی مردم عادی تبدیل شده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه این فناوری  مطلب "تصفیه خانه همراه" را درهمین وبلاگ مطالعه نمایید. 

كاهش 80 درصدي سرانه آب در ايران

سرانه آب در ايران طي 50 سال گذشته 80 درصد کاهش يافته است
عضو کميته مشورتي نخستين کنفرانس بين المللي تصفيه فاضلاب و بازيافت آب با بيان اينکه فناوريها و توان علمي ملتها تا حدود زيادي بر مشکلات فراروي منابع آبي غلبه کرده، گفت: سرانه آب در جهان طي 50 سال گذشته 50 درصد کاهش يافته که سهم ايران از اين کاهش به واسطه شرايط اقليمي 80 درصد است.

   
به گزارش ايرنا، حسن شجاعي در مراسم افتتاحيه نخستين کنفرانس بين المللي تصفيه فاضلاب و بازيافت آب در دانشکده فني دانشگاه تهران افزود: اين بحران در سال هاي اخير به مراتب جدي تر شده و سازمان ملل متحد فاصله زماني بين سال هاي 2005 تا 2015 را به عنوان دهه آب براي زندگي نامگذاري کرده است.
مديرعامل شرکت مهندسي کاوش پي مشهد که جزو حاميان اين کنفرانس است اظهار داشت:‌ ميزان بارندگي سالانه در ايران 250ميلي متر است که نسبت به ميانگين بارندگي جهاني که 750 ميلي متر است نشان از محدويت منابع آبي دارد.
وي که يکي از سخنرانان اصلي مراسم افتتاحيه همايش بود، ادامه داد: محدوديت منابع آب شيرين، استحصال آبهاي زير زميني ، عدم توانايي مهار آب هاي سطحي و نبود برنامه دراز مدت در مديريت برنامه آب ، مسائل و مشکلات مالي، کمبود مراکز تحقيقاتي علمي و مطالعاتي آب ،‌ نبود بانک هاي اطلاعاتي از ذخاير آبي را مي توان برخي از چالش هاي فراروي مديريت منابع آب در کشورعنوان کرد.
شجاعي افزود: با آغاز قرن 21 و به علت افزايش جمعيت و کاهش سرانه آبهاي مصرفي ، مشکلاتي ايجاد شده است که دراين راستا براي تمام جهانيان محرز شده که حرکت بر اساس توسعه پايدار تنها راه کمک به حيات است، ازاين رو براي تحقق اين امر در کشور بايد به نظريه هاي مديريتي توسعه پايدار و منابع آبي کشور توجه جدي شود.
وي با اشاره به پيشرفت فناوري هاي نوين در تصفيه فاضلاب ها در جهان گفت: امروزه فناوري ها و توان علمي ملت ها تا حدود زيادي بر مشکلات فراروي منابع آبي غلبه کرده و مي توان با بکار گيري فناوري هاي نو و مديريت صحيح با اين چالش ها مبارزه کرد.
شجاعي اظهار داشت: براي غلبه براين چالش ها بايد ساختار مديريتي منابع آبي ايران با توجه به نظريه هاي علمي و مديريتي جديد و توسعه پايدار و بکارگيري فناوري هاي نو در حوزه آب و فاضلاب به صورت نظام مند ارائه شود.
وي تاکيد کرد: استفاده از فناوري هاي نوين علاوه برتامين آب به حفظ محيط زيست نيز کمک خواهد کرد.
شجاعي گفت: خوشبختانه طي چند سال اخير استفاده از فناوري هاي نوين به مرور در دستور کار آب و فاضلاب کشور قرار گرفته که ساخت و نصب دستگاه هاي پيشرفته آب شيرين کن، استحصال آب از طريق روش هاي متعارف ، تصفيه فاضلاب هاي شهري و استفاده از آن در بخش کشاورزي از برنامه هاي اين بخش است.
 
منبع: mozh.ir

ارزشمندترين منابع كشور

در سال 2004 اولين كنفرانس مهندسي ارزش در كويت برگزار شد. در جريان اين كنفرانس با يكي از كارشناسان كه مدير دفتر مهندسي ارزش شركت عظيم آرامكو در عربستان بود، آشنا شدم. در جريان گفتگو از او پرسيدم آيا مي‌توان چشم‌انداز عربستان پايدار بدون نفت و گاز را تجسم نمود؟ او در پاسخ گفت: "ما منابع آب و رودخانه هاي  شما در ايران را نداريم". طوري از منابع آب ما با حسرت صحبت ميكرد كه مني كه سال ها است در صنعت آب كشور فعاليت مي‌كنم، تكان خوردم.

فكر كردم آيا ما واقعاً قدر اين منابع آب خود را كه ديگران در منطقه اين چنين افسوسش را مي‌خورند، مي‌دانيم؟ سرمايه گذاري هاي عظيمي در كشور در صنعت آب شده ولي شايد دستاورد هايمان به بزرگي چالش هاي منابع آب مان نبوده! دوره طولاني ساخت (5 تا 10 سال) بسياري از پروژه ها منافع اقتصادي طرح هاي منابع آب را بشدت كاهش داده است و توسعه پايدار به عنوان محور توسعه در بسيار از طرح هاي منابع آب و سد سازي در نظر نبوده است. مخصوصاً در زمينه مديريت و بهره برداري نياز به كار بسيار بيشتر داريم.

باتشكر از جناب آقاي مهندس كامران امامي (مهندسين مشاور كريت كارا) به سبب ارسال مطلب

ادامه نوشته

آب سالم - تن سالم

آب این روزها کالای مهمی است که در مسافرت‌ها همراه می‌بریم یا حاضریم برای داشتن نوع باکیفیت آن پول بیشتری بپردازیم. روزهایی که با پیدا کردن جوی آب یا چشمه‌ای می‌توانستیم با آرامش خاطر، تشنگی‌مان را برطرف کنیم گذشته و کیفیت آب مهمتر از وجود و حضور آن است. به هر حال این روزها به هر آبی نمی‌توانیم اعتماد کنیم و می‌کوشیم برای سالم‌تر ماندن بیشتر هزینه و وقت بگذاریم.
محققان هم در زمینه بررسی ویژگی‌های آب، بی‌کار نمانده‌اند و مشغول بررسی آب از ابعاد مختلف هستند. آنها ثابت کرده‌اند با دقت و توجه به بوی آب حتی می‌توان نوع آلودگی‌ آن را تشخیص داد.توجه به جنبه‌های ظاهری و زیبایی‌شناختی آب نه‌تنها از نظر رضایت‌مندی مشترکان آب مهم است، بلکه از سوی دیگر میزان رشد موجودات زنده از جمله اکتینومیست‌ها و جلبک‌های سبز آبی را هم در آب ارزیابی می‌کند.

ادامه نوشته