00:00:00 AM

اوقات شرعی به افق شهرها

اذان صبح ۰۳ : ۴۷
طلوع خورشید ۰۵ : ۲۰
اذان ظهر ۱۲ : ۰۲
غروب خورشید ۱۸ : ۴۶
اذان مغرب ۱۹ : ۰۴
نیمه شب شرعی ۲۳ : ۱۵

سخن بزرگان

در ژانویه سال 1809 ناپلئون -بیقرار و نگران- در میانه‌ی جنگ‌های اسپانیا سراسیمه به پاریس برگشت. جاسوسان و معتمدان به گوشش رسانده بودند که تالیران، وزیر امورخارجه با همدستی فوشه، وزیر امنیت در حال توطئه چینی علیه او هستند. امپراتور که حسابی شوکه شده بود به محض رسیدن به پاریس وزرایش را به کاخ فراخواند. در کاخ، این‌سو و آن‌سو می رفت و صحبت‌های پراکنده‌ای از دسیسه علیه حکومت، تلاش سفته‌بازان برای پایین آوردن ارزش سهام، تأخیر نمایندگان مجلس در سیاست گذاری و تلاش وزرا برای تضعیف او، کرد.
تالیران هنگام سخنرانی ناپلئون با بی‌تفاوتی کامل به سربخاری تکیه‌زده‌بود. ناپلئون به تالیران گفت:«این وزرا زمانی مرتکب خیانت شدند که به خود تردید راه دادند.» ناپلئون توقع داشت تالیران با شنیدن کلمه «خیانت» به وحشت بیفتد، اما او در همان حالت آرام و بی‌حوصله فقط لبخند زد.
نگاه به ظاهر آرام یک زیردست در برابراتهامی که مجازاتش اعدام بود؛ ناپلئون را هیجانی‌تر کرد. او در ادامه گفت بعضی وزرا نمی‌خواهند سر به تن او باشد. ناپلئون یک قدم به تالیران نزدیک‌تر شد اما تالیران بی‌تفاوت به او نگاه می‌کرد. ناپلئون بالاخره از کوره دررفت و توی صورت تالیران داد زد:«تو بزدلی! آدمی که به هیچ چیز اعتقاد ندارد. هیچ چیز در نظرت مقدس نیست. حتی پدرت را هم می‌فروشی. این همه مال و منال به تو دادم اما برای ضربه زدن به من کاری نیست که نکرده باشی.» بقیه وزیران در کمال ناباوری به همدیگر نگاه می‌کردند. تا آن روز کسی ژنرال شجاع و فاتح بیشتر اروپا را این گونه آشفته و پریشان حال ندیده بودند.
ناپلئون همین طور که راه می‌رفت ادامه داد: «حقت است که مثل شیشه خرد و خمیر شوی. من از عهده ی این کار برمی‌آیم اما حتی نمی‌خواهم زحمت این کار را به خودم بدهم . چرا از دروازه تویلری حلق آویزت نکردم؟ اما هنوز وقت هست.» چهره‌ی ناپلئون سرخ شده بود. نفسش بند آمده بود و چشمانش از حدقه بیرون زده بود. در اینجا گفت: «هیچ آشغالی نیستی؟ راستی همسرت چی؟ نگفته بودی سان کارلوس با همسرت رابطه دارد؟» تالیران آرام و بدون دستپاچگی گفت: «قربان! فکر نمی‌کردم این موضوع تأثیری بر عظمت جنابعالی یا من داشته باشد.» ناپلئون قدری دیگر فحاشی کرد و رفت. تالیران آهسته و لنگ‌لنگان عرض اتاق را طی کرد. همین‌طور که یکی از ملازمان زیر بغلش را گرفته بود، رو به بقیه ی وزرا (که همه می‌ترسیدند دیگر او را نبینند ) کرد و گفت: «حیف که چنین آدم بزرگی چنین رفتار بدی داشته باشد.» ناپلئون با وجود عصبانیت از بازداشت وزیرخارجه‌اش خودداری کرد. ناپلئون فقط او را برکنار و از دربار تبعید کرد. ناپلئون فکر می‌کرد همین تحقیر وزیر برای مجازاتش کافی باشد. اما خبر نداشت که داستان تندگویی‌اش خیلی زود همه جا پیچیده و همه خبردار شده‌اند که امپراتور چطور از کوره در رفته و تالیران با حفظ خونسردی و متانت عملا او را تحقیر کرده است. ورقی برگشته بود: برای اولین بار مردم دیدند که امپراتور بزرگ از عصبانت خونسردی‌اش را از دست داد. همه حس می‌کردند که او رو به افول است. چنانکه تالیران هم بعدها گفت :«این آغازی بود بر پایان.»
{...در واقع آنگونه که ناپلئون از کوره در رفت و بقیه هم از آن خبردار شدند، تأثیر منفی عمیقی بر وجهه‌ی او داشت. این از مشکلات ناشی از واکنش در حین عصبانیت است.
... کافی است اندکی بددهن شوید تا مردم برای رفتنتان روزشماری کنند.
ناپلئون در مقابل توطئه‌ی دو نفر از مهم‌ترین وزرایش حق داشت خمشگین و ناراحت باشد. اما به گونه‌ای که در جمع با عصبانیت به این موضوع واکنش نشان داد، تنها درماندگی‌اش را به نمایش گذاشت...
یادتان باشد: خشم و اوقات تلخی نه دافعه دارد و نه جاذبه؛ صرفا حس ترید و ناخشنودی به قدرت‌تان را در پی دارد. وقتی این‌گونه خشمگین می‌شوید نقاط ضعف‌تان را عیان می‌کنید و این حاکی از سقوط حتمی شماست.}
اردیبهشت ۱۴۰۳
April - May 2024
شوال - ذوالقعده - ١٤٤٥
۱. فروردین
۲. اردیبهشت
۳. خرداد
۴. تیر
۵. اَمرداد
۶. شهریور
۷. مهر
۸. آبان
۹. آذر
۱۰. دی
۱۱. بهمن
۱۲. اسفند
ش
ی
د
س
چ
پ
ج
۱
20
١١
۲
21
١٢
۳
22
١٣
۴
23
١٤
۵
24
١٥
۶
25
١٦
۷
26
١٧

۸
27
١٨
۹
28
١٩
۱۰
29
٢٠
۱۱
30
٢١
۱۲
01
٢٢
۱۳
02
٢٣
۱۴
03
٢٤

۱۵
04
٢٥
۱۶
05
٢٦
۱۷
06
٢٧
۱۸
07
٢٨
۱۹
08
٢٩
۲۰
09
٣٠
۲۱
10
٠١

۲۲
11
٠٢
۲۳
12
٠٣
۲۴
13
٠٤
۲۵
14
٠٥
۲۶
15
٠٦
۲۷
16
٠٧
۲۸
17
٠٨

۲۹
18
٠٩
۳۰
19
١٠
۳۱
20
١١
۱
21
١٢
۲
22
١٣
۳
23
١٤
۴
24
١٥
مناسبت های ماه اردیبهشت
  • ۱ اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی
  • ۳ اردیبهشت جشن گیاه آوری؛ روز زمین [ 22 April ]
  • ۳ اردیبهشت روزبزرگداشت شیخ بهایی؛ روزملی کارآفرینی؛ روز معماری
  • ۸ اردیبهشت روز جهانی طراحی و گرافیک [ 27 April ]
  • ۹ اردیبهشت روز ملی روانشناس و مشاور
  • ۱۰ اردیبهشت جشن چهلم نوروز؛ روز ملی خلیج فارس
  • ۱۲ اردیبهشت روز معلم
  • ۱۲ اردیبهشت روزجهانی کارگر [ 1 May ]
  • ۱۵ اردیبهشت جشن میانه بهار/جشن بهاربد؛ روز شیراز
  • ۱۵ اردیبهشت شهادت امام جعفر صادق علیه السلام [ ٢٥ شوال ]
  • ۱۶ اردیبهشت روز جهانی ماما [ 5 May ]
  • ۱۹ اردیبهشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر [ 8 May ]
  • ۲۱ اردیبهشت ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختران [ ١ ذوالقعده ]
  • ۲۲ اردیبهشت زادروز مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی، روز جهانی زن در ریاضیات
  • ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی
  • ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی
  • ۲۸ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام
  • ۲۹ اردیبهشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی [ 18 May ]
  • ۳۱ اردیبهشت ولادت امام رضا علیه السلام [ ١١ ذوالقعده ]

تبدیل تاریخ

فاصله زمانی (سن) :0 روز
سال ۱۴۰۳ یک سال کبیسه است.

معرفی کتابِ چرا سوسیالیست نیستم

چرا روشنفکر نیستم

چند سال است بسیاری از جوانان دید مثبتی نسبت به سوسیالیسم پیدا کرده‌اند و می‌گویند «بیایید سوسیالیسم را امتحان کنیم!» انگار امتحان نشده!

رند پال (Rand Paul) در این کتاب روایتی واقعی از سوسیالیسم ارائه می‌دهد. کتاب داستانِ شرّی است که شکست خورده اما نه تنها نمی‌میرد بلکه همچنان اغواگر هم هست. رند پال نشان می‌دهد کاپیتالیسم به بهبودِ وضع همه منجر می‌شود و سوسیالیسم لاجرم به فساد، نابرابری، فقر، تباهی، خشونت، بی‌اخلاقی و مرگ می‌انجامد. اگر یادِ اسکاندیناوی افتاده‌اید باید بگویم به اسکاندیناوی هم می‌پردازد و نشان می‌دهد آنچه اسکاندیناوی را به جایی خوب تبدیل کرده کاپیتالیسم است نه سوسیالیسم. 

اگر با سوسیالیسم سر سازگاری ندارید، خواندن این کتاب می‌تواند دلایل و مدارک بیشتری به شما می‌دهد. اگر مایلید حرف‌ها و کارنامه جریانِ چپ و لیبرال‌(چپ‌ِ آمریکایی) را در کنار هم ببینید، این کتاب را بخوانید و اگر چپ هستید و ذهن‌تان به روی واقعیت‌ها باز، این کتاب را از دست ندهید.

کتاب "چرا سوسیالیست نیستم" به همت آقای مسعود یوسف حصیرچین ترجمه شده است؛ در ادامه شما را به دیدن ویدئوی مصاحبه جان استاسل با رند پال نویسنده‌ی کتاب، دعوت می کنیم: 

نسخه جدید تایم

سایت تایم با فنآوری جدید در حال پیاده سازی است، هم اکنون این نسخه به صورت آزمایشی در آدرس new.time.ir در دسترس می‌باشد. نظرات و دیدگاه‌های شما، در توسعه و بهبود این نرم افزار یاری رسان خواهد بود.

اپلیکیشن Time.ir

اپلیکیشن سایت تایم، آماده‌ی استفاده‌ی شما عزیزان است، نسخه‌ی اندروید اپلیکیشن تایم را می‌توانید از لینک روبرو دانلود کنید.

تقویم چاپی ۱۴۰۳

تقویم چاپی سال ۱۴۰۳ خورشیدی نسخه A3

تقویم چاپی ۱۴۰۳

تقویم چاپی سال ۱۴۰۳ خورشیدی نسخه A4