00:00:00 AM

اوقات شرعی به افق شهرها

اذان صبح ۰۳ : ۴۵
طلوع خورشید ۰۵ : ۱۸
اذان ظهر ۱۲ : ۰۲
غروب خورشید ۱۸ : ۴۶
اذان مغرب ۱۹ : ۰۵
نیمه شب شرعی ۲۳ : ۱۵

سخن بزرگان

مارکس بسیاری از جریان‌های سوسیالیسم زمانه‌ی خود را «آرمان‌شهری» می‌خواند و رد می‌کند و بین «سوسیالیسم آرمان‌شهری» و «سوسیالیسم علمیِ» خود که «کمونیسم کامل» را به عنوان نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی‌اش وعده می‌کند، تمایز می‌گذارد. «ناگزیری تاریخی» این شرایط، بارِ ضرورت توضیحِ آن را از شانه‌ی مارکس برمی‌دارد. «علم» در «قوانین حرکتِ تاریخ» که در داس کاپیتال و جاهای دیگر آمده می‌گنجد، که بر اساس آن تحولاتِ اقتصادی، تغییراتی در زیرساخت‌های اقتصادی جامعه پدید می‌آورند، که ما را قادر به پیش بینی از بین رفتن مالکیتِ خصوصی در آینده می‌سازد. پس از دوره ای از قیمومیت سوسیالیستی - «دیکتاتوری پرولتاریا» - دولت «تباه خواهد شد» و از میان برخواهد خواست، نه قانونی وجود خواهد داشت و نه نیازی به وجودِ قانون و همه چیز مالکیتِ اشتراکی خواهد داشت. هیچ تقسیمِ کاری وجود نخواهد داشت و هر کس تمام و کمال به همه‌ی نیازها و امیال‌اش خواهد رسید. «شکار صبحگاهی، ماهیگیری بعد از ظهر، رسیدگی عصرگاهی به احشام و پرداختن به نقدِ ادبی بعد از شام» آن چنان که مارکس در ایدئولوژی آلمانی می‌گوید.
حال که به گذشته می‌نگریم، اینکه این ادعا را «علمی» و نه آرمان شهری بخوانیم، چیزی جز شوخی به نظر نمی‌رسد. مارکس جز در این تصویرش از شکار، ماهیگیری، دامداری تفننّی و نقدِ ادبی، هیچ کجا تلاشی برای توصیف زندگی در نبودِ مالکیت خصوصی نمی‌کند - و اگر بپرسید چه کسی اسلحه یا چوب ماهیگیری را به او می‌دهد، چه کسی دسته‌ی سگان شکاری را هدایت می‌کند، چه کسی از پناهگاه و آب‌راه نگهداری می‌کند، چه کسی به کار دوشیدن شیر و زایمانِ گوساله می‌رسد و چه کسی آن نقدِ ادبی را منتشر می‌کند، پرسش‌تان «بی‌ربط» خوانده و رد می‌شود؛ و گفته می‌شود این مسائل را آینده‌ای که جزئیات‌اش به شما مربوط نیست حل و فصل خواهدکرد. وقتی پرسیده می‌شود که آیا حجمِ عظیم سازمان‌دهی‌ای که برای این فعالیت‌های فراغتی طبقه‌ی بالاترِ جهان لازم است ممکن خواهد بود یا نه، آن هم در شرایطی که هیچ قانون، هیچ مالکیت، و بنابراین هیچ سلسله مراتبِ حکم‌رانی وجود ندارد، می‌گویند پرسش شما آنقدر بی اهمیت و پیش‌پاافتاده است که ارزش فکرکردن هم ندارد! یا به عبارتی، این پرسش‌ها جدیّ‌تر از آن هستند که بشود به آنها پرداخت؛ بنابراین توجهی به آنها نمی‌شود.
برای اینکه بپذیریم «کمونیسم کاملِ» مارکس، تناقضی در خود دارد، نیازی به بررسی انتقادی جدی نیست: کمونیسم کامل وضعیتی است که در آن همه‌ی منافعِ نظمِ قانونی هنوز پابرجا هستند، حتی با وجودِ اینکه هیچ قانونی وجود ندارد! که همه محصولاتِ همکاری اجتماعی هنوز وجود دارند با وجودِ اینکه هیچ کس از حقوقِ مالکیتی که سابق براین تنها انگیزه‌ی تولیدِ آن محصولات بود، برخوردار نیست!
ذات تناقض‌آمیز آرمان شهرهای سوسیالیستی یکی از دلایل خشونتی است که در تلاش برای تحمیل آن وجود دارد: زورِ بی‌حدی لازم است تا مردم را به انجام کارِ محال وادار کنید.
اردیبهشت ۱۴۰۳
April - May 2024
شوال - ذوالقعده - ١٤٤٥
۱. فروردین
۲. اردیبهشت
۳. خرداد
۴. تیر
۵. اَمرداد
۶. شهریور
۷. مهر
۸. آبان
۹. آذر
۱۰. دی
۱۱. بهمن
۱۲. اسفند
ش
ی
د
س
چ
پ
ج
۱
20
١١
۲
21
١٢
۳
22
١٣
۴
23
١٤
۵
24
١٥
۶
25
١٦
۷
26
١٧

۸
27
١٨
۹
28
١٩
۱۰
29
٢٠
۱۱
30
٢١
۱۲
01
٢٢
۱۳
02
٢٣
۱۴
03
٢٤

۱۵
04
٢٥
۱۶
05
٢٦
۱۷
06
٢٧
۱۸
07
٢٨
۱۹
08
٢٩
۲۰
09
٣٠
۲۱
10
٠١

۲۲
11
٠٢
۲۳
12
٠٣
۲۴
13
٠٤
۲۵
14
٠٥
۲۶
15
٠٦
۲۷
16
٠٧
۲۸
17
٠٨

۲۹
18
٠٩
۳۰
19
١٠
۳۱
20
١١
۱
21
١٢
۲
22
١٣
۳
23
١٤
۴
24
١٥
مناسبت های ماه اردیبهشت
  • ۱ اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی
  • ۳ اردیبهشت جشن گیاه آوری؛ روز زمین [ 22 April ]
  • ۳ اردیبهشت روزبزرگداشت شیخ بهایی؛ روزملی کارآفرینی؛ روز معماری
  • ۸ اردیبهشت روز جهانی طراحی و گرافیک [ 27 April ]
  • ۹ اردیبهشت روز ملی روانشناس و مشاور
  • ۱۰ اردیبهشت جشن چهلم نوروز؛ روز ملی خلیج فارس
  • ۱۲ اردیبهشت روز معلم
  • ۱۲ اردیبهشت روزجهانی کارگر [ 1 May ]
  • ۱۵ اردیبهشت جشن میانه بهار/جشن بهاربد؛ روز شیراز
  • ۱۵ اردیبهشت شهادت امام جعفر صادق علیه السلام [ ٢٥ شوال ]
  • ۱۶ اردیبهشت روز جهانی ماما [ 5 May ]
  • ۱۹ اردیبهشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر [ 8 May ]
  • ۲۱ اردیبهشت ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختران [ ١ ذوالقعده ]
  • ۲۲ اردیبهشت زادروز مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی، روز جهانی زن در ریاضیات
  • ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی
  • ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی
  • ۲۸ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام
  • ۲۹ اردیبهشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی [ 18 May ]
  • ۳۱ اردیبهشت ولادت امام رضا علیه السلام [ ١١ ذوالقعده ]

تبدیل تاریخ

فاصله زمانی (سن) :0 روز
سال ۱۴۰۳ یک سال کبیسه است.

معرفی کتابِ چرا سوسیالیست نیستم

چرا روشنفکر نیستم

چند سال است بسیاری از جوانان دید مثبتی نسبت به سوسیالیسم پیدا کرده‌اند و می‌گویند «بیایید سوسیالیسم را امتحان کنیم!» انگار امتحان نشده!

رند پال (Rand Paul) در این کتاب روایتی واقعی از سوسیالیسم ارائه می‌دهد. کتاب داستانِ شرّی است که شکست خورده اما نه تنها نمی‌میرد بلکه همچنان اغواگر هم هست. رند پال نشان می‌دهد کاپیتالیسم به بهبودِ وضع همه منجر می‌شود و سوسیالیسم لاجرم به فساد، نابرابری، فقر، تباهی، خشونت، بی‌اخلاقی و مرگ می‌انجامد. اگر یادِ اسکاندیناوی افتاده‌اید باید بگویم به اسکاندیناوی هم می‌پردازد و نشان می‌دهد آنچه اسکاندیناوی را به جایی خوب تبدیل کرده کاپیتالیسم است نه سوسیالیسم. 

اگر با سوسیالیسم سر سازگاری ندارید، خواندن این کتاب می‌تواند دلایل و مدارک بیشتری به شما می‌دهد. اگر مایلید حرف‌ها و کارنامه جریانِ چپ و لیبرال‌(چپ‌ِ آمریکایی) را در کنار هم ببینید، این کتاب را بخوانید و اگر چپ هستید و ذهن‌تان به روی واقعیت‌ها باز، این کتاب را از دست ندهید.

کتاب "چرا سوسیالیست نیستم" به همت آقای مسعود یوسف حصیرچین ترجمه شده است؛ در ادامه شما را به دیدن ویدئوی مصاحبه جان استاسل با رند پال نویسنده‌ی کتاب، دعوت می کنیم: 

نسخه جدید تایم

سایت تایم با فنآوری جدید در حال پیاده سازی است، هم اکنون این نسخه به صورت آزمایشی در آدرس new.time.ir در دسترس می‌باشد. نظرات و دیدگاه‌های شما، در توسعه و بهبود این نرم افزار یاری رسان خواهد بود.

اپلیکیشن Time.ir

اپلیکیشن سایت تایم، آماده‌ی استفاده‌ی شما عزیزان است، نسخه‌ی اندروید اپلیکیشن تایم را می‌توانید از لینک روبرو دانلود کنید.

تقویم چاپی ۱۴۰۳

تقویم چاپی سال ۱۴۰۳ خورشیدی نسخه A3

تقویم چاپی ۱۴۰۳

تقویم چاپی سال ۱۴۰۳ خورشیدی نسخه A4