تقاضای روزافزون و محدودیت عرضه آب در کنار خشکسالی و تغییر اقلیم، مدیریت بهینه منابع آب در دسترس را بیش از همیشه ضروری ساخته است. در دنیای امروز، تعیین ارزش آب یک روش غیر مستقیم برای استفاده کارا و پایدار آب است. این فرایند را میتوان در مفهوم بازار آب گنجاند. بازار آب انگیزههای مناسب اقتصادی برای بهبود کارایی و اثربخشی آب را فراهم میسازد. به این ترتیب که خریداران آب با پرداخت قیمت واقعی آن به بهترین شکل از آب استفاده میکنند و صاحبان حقآبهها نیز با آگاهی از امکان اجاره آب مازاد، انگیزه کافی برای صرفهجویی و کسب درآمد بیشتر خواهند داشت. بازارهای آب دارای مزیتهای زیادی برای بخش کشاورزی به صورت جزئی برای کشاورزان شامل افزایش درآمد و بهبود وضع معیشتی آنان و نتایج کلی مانند پایداری و توسعه نوآورانه کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت از روستاها هستند.
اگر کشاورزان نتوانند نیازهای آبی خود را برآورده کنند و راهی هم برای بهرهوری آب نداشته باشند مجبور به کاهش سطح زیر کشت میشوند و این منجر به کاهش درآمد آنها و رهاکردن تدریجی کشاورزی میشود. در این شرایط برای رعایت عدالت آبی و فراهم نمودن انگیزه برای کشاورزان، واحدهای صنعتی دولتی و خصوصی میتوانند با پرداخت مبالغی در بهرهوری آب بخش کشاورزی سرمایهگذاری کنند و بستر لازم را برای صرفهجویی آب در این بخش فراهم آورند. سپس بازار آب ورود میکند. سود حاصل از اجاره آب اضافه آمده که حاصل بهرهوری است به کشاورزی پرداخت میشود. در اینجا فناوریهای بهرهوری آب نیز در پایان مدت اجاره همچنان در زمین های کشاورزی فعال است. در مرحله بعدی ممکن است نرخ اجاره آب هم بیشتر شده باشد. بازار آب بیشترین نفع را به بخش کشاورزی میرساند. از سوی دیگر، برای صنعت نیز انگیزه اقتصادی لازم برای مشارکت در این فرایند وجود دارد. آنها هم میتوانند درصد صرفهجویی شده از آب را از طریق بازار به دست آورند. در این صورت، مبادلات پایدار در بازار آب شکل میگیرد.
الهه نجاری
کارشناس فنی بازار آب یزد
دستهبندی: | نشریه الکترونیکی مرداد 1403 |
شماره مجله: | شماره 30 |
این صفحه را به اشتراک بگذارید
به این مجله امتیاز بدهید