|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

روند توسعه و برنامه ریزی افزایش بهره وری آب در ایران شماره 20

تاریخ انتشار : 1 آبان 1402
روند توسعه و برنامه ریزی افزایش بهره وری آب در ایران

یکی از مهمترین چالش‌های موجود در بخش آب و کشاورزی در ایران، کم‌بودن میزان بهره‌وری نهاده‌ها و منابع تولیدی است. در ایران در به ازای هر یک متر مکعب آب، ۸8۰ گرم ماده خشک کشاورزی تولید می‌شود؛ درحالی که این میزان در کشورهای اروپایی سه کیلوگرم است. رتبه ایران در زمینه بهره‌وری آب کشاورزی ۱۰۲ از میان ۱۲۳ کشور جهان است. شاخص بهره‌کشی از منابع آب درکشور ما بسیار بالا و در حد بهره‌کشی سنگین است. یکی از عوامل کلیدی برای افزایش تولید و تأمین امنیت غـذایی ارتقـاء بهـره وری آب است. افزایش بهره وری آب به دو روش اصلاح ارقام یا انتخاب رقمی کـه بتوانـد در مقابـل کمآبی متحمل تر باشد و هم با مدیریت آبیاری در مزرعه به منظور افزایش راندمان آبیـاری قابل حصول است . اصول کلیدی برای بهبود بهره وری آب باید در سه سطح حوضه، مزرعه و گیاه صرفنظر از کشت آبی یا دیم مورد کنکاش قـرار گیـرد .در همین راستا این موضوع بهره نخستین بار در سال ۱۳۷۴ در برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران مطرح شد که به‌طور غیرمستقیم به بهرهوری بیوفیزیکی با افزایش تولید در واحد سطح اشاره شده و بالابردن راندمان آبیاری را به‌عنوان اولویت بخش آب مطرح کرده است. در برنامه سوم بر بهبود بهرهوری اقتصادی همزمان با افزایش سطح زیرکشت تاکید شده، به همین دلیل می‌توان بیان کرد که در برنامه سوم، هدف سیاستگذار از افزایش بهرهوری الزاما صرفه‌جویی در مصرف آب در سطح حوضه نبوده است. در برنامه چهارم نیز بیشتر بهرهوری اقتصادی مدنظر بوده و رشد بهرهوری به میزان ۲۵ درصد در طول اجرای برنامه هدف‌گذاری شده، اما در متن قانون، با وجود تاکید بر افزایش بهرهوری در بخش آب، صرفه‌جویی مطرح نشده است. در برنامه پنجم توسعه، ایجاد سازمان ملی بهرهوری ایران به دولت تکلیف و به بهرهوری در بخش آب به‌منظور افزایش بهرهوری بیوفیزیکی اشاره شده است. در این برنامه وزارت نیرو مکلف شده برای افزایش بهرهوری نسبت به اصلاح تخصیص‌ آب به تشکل‌های آب‌بران اقدام کند. در برنامه ششم توسعه به‌عنوان آخرین برنامه ارائه‌شده تاکنون، بهرهوری آب همزمان با افزایش عملکرد در واحد سطح مورد تاکید قرار گرفته و کشت محصولات دارای مزیت نسبی و ارزش صادراتی بالا و با نیاز آبی کمتر مطرح شده است. لذا می‌توان بیان کرد که سیاستگذار، بهرهوری بیوفیزیکی و اقتصادی را توامان مدنظر داشته است. در این برنامه افزایش بهرهوری مصارف آب آشامیدنی در ماده (۳۶) و ذیل بخش آب مطرح شده است. از برنامه دوم توسعه پنج‌ساله تاکنون سعی شده بهرهوری به‌عنوان تکلیف قانونی مطرح شود، اما می‌توان نوسان اهداف سیاستگذار را در نوع بهرهوری (اقتصادی یا بیوفیزیکی) مشاهده کرد. هرچند در برنامه ششم، هر دو بهرهوری مورد تاکید قرار گرفته است. نکته دیگری که در برنامه‌های توسعه با وجود تاکید بر بهرهوری، صراحتا مورد اشاره قرار نگرفته، نقش بهرهوری در صرفه‌جویی آب است. به‌طوری که دولت مکلف شود نقش بهرهوری در صرفه‌جویی را ارزیابی کرده و حفظ منابع محدود آبی را به‌عنوان یک هدف والاتر نسبت به افزایش بهرهوری (اقتصادی یا بیوفیزیکی) مدنظر قرار دهد. در حال حاضر بهره‌وری آب کشاورزی در کشور در حدود 88/0 کیلوگرم به ازای یک مترمکعب مصرف آب است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های بلندمدت تا سال 1404 باید به حداقل 2/0 کیلوگرم به ازای یک مترمکعب افزایش یابد. بر همین اساس با توجه به برنامه‌های قبلی که بهرهوری کاملا متاثر از مقیاس مزرعه و حوضه بوده و بهبود بهرهوری در سطح مزرعه ممکن است منجر به عدم صرفه‌جویی آب در مقیاس حوضه آبریز شود، توصیه می‌گردد با شناخت جامع و فراتر از سطح مزرعه نسبت به میزان بارش، منابع موجود و مصارف آب در برنامه هفتم توسعه که در حال برنامه‌ریزی است ضمن تاکید بر بهبود بهرهوری، صراحتاً به صرفه‌جویی آب در سطح کلان و مقیاس حوضه آبریز که تضمین‌کننده پایداری مصارف است، تاکید گردد. همچنین تقویت حسابداری آب و بهبود نظام پایش منابع و مصارف بخش آب برای رفع خلأهای آماری و توجه به نقش سایر عوامل در بهبود بهرهوری مصارف بخش آب به ویژه در بخش کشاورزی، ازجمله اجرای الگوی کشت، بهره‌گیری از ارقام پرمحصول و مدیریت کشت در دستور کار قرارگیرد. از جمله مهمترین راهکارهای راهبردی در ین راستا تدوین و ارائه برنامه صحیح مصرف بهینه آب، نگاه حکومتی و فراگیر به این مقوله می باشد. اگر فعالیت در زمینه منابع و با دیدگاه مملکتی و ملی و تامین منافع کل کشور انجام شود می تواند برنامه ریزی صحیح بهره برداری از منابع خدا دادی را تکلیف و ترسیم کند. آب مانند نفت از منابع ملی است و به نقطه خاصی تعلق ندارد و باید در قالب برنامه ریزی های حکومتی و ملی تخصیص یابد. این بدان معناست که پس از تامین نیازهای شرب و بهداشتی که بدون توجه به مسایل اقتصادی آن اجتناب نا پذیر است آب را باید با مصرف هزینه حداقل به نقاط مستعدی که بیشترین و بهترین استعداد را برای تولید ملی نسبت به سایر نقاط در اختیار دارند منتقل نموده و در آمدهای آن را از طریق خزانه دولت صرف هزینه های ملی و آبادانی کشور نمود. لذا رویکردهای آتی برای افزایش بهرهوری آب، تبلور عینی و عملیاتی، در چهار مقوله "پژوهش"، "فناوری"، "آموزش و توانمندسازی" و "ترویج دستاوردها" خلاصه می‌گردد. برای دستیابی به این موارد و "بهبود ضریب تأثیر یافته‌ها در عرصه‌های کشاورزی"، پایداری منابع و نیز "ارتقای شاخص سرانه علمی و تولید دانش"، اجماعی از همسویی و تعامل با محققین و اعضای هیات علمی، دانشگاه‌ها، واحدها و دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌ها و صنوف کشاورزی، کمیسیون‌ها و انجمن‌ها باید صورت گیرد. راهبری و هدایت فعالیت‌ها، دارای نگاه جامع و با در نظر گرفتن تمام ابعاد و اجزا می‌باشد.

محمد عطاء میرسلیمانی

کارشناس حفاظت وبهره برداری از منابع آب

 

دسته‌بندی: نشریه الکترونیکی مهرماه 1402
شماره مجله: شماره 20

این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مجله امتیاز بدهید


سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 16
  • بیشترین بازدید همزمان : 2616
  • بازدید امروز : 3,185
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,562,538
  • آخرین به روزرسانی : 30 اردیبهشت 1403 09:27:42
  • شناسه IP شما : 3.144.45.153

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : یزد - بلوار دانشجو - مجتمع ادارات - خیابان استاندارد
  • کدپستی : 8916188139
  • تلفن : 9 - 38258020 -035
  • فاکس : 38258046 -035
  • پست الکترونیکی : info[at]yzrw.ir
  • کد خدمات دستوری(USSD Code) : 6655*31070#*
  • سامانه تلفنی پیشگام : 31077-035