|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

یک روایت زیست – اجتماعی از تاریخ تمدن ما مردمان معمولی شماره 18

یک روایت زیست – اجتماعی از تاریخ تمدن ما مردمان معمولی

این مطلب، با نهایت احترام، به «جناب آقای مهندس افشین عالمی» مدیر حوزه مشارکت­های مردمی شرکت آب منطقه­ای یزد- به پاس نیک­اندیشی ایشان به اهمیت علوم اجتماعی و کوشش صادقانه­شان برای جلب مشارکت ذی­نفعان در حکمرانی محلی آب تقدیم می­شود.

تاریخ انگار درباره زندگی ما مردم معمولی حرف زیادی هم برای گفتن ندارد. اینکه که بودیم و چه کردیم و چگونه یک تمدن را از اعماق زمان در وسط بیابان خشک جغرافیا تا امروز با خود کشاندیم و رها نکردیم. «جیمز بیلی فریزر»، نقاش و سیاح اسکاتلندی نویسنده «سفرنامه زمستانی» در خاطرات سفر خود بدینجا که خاورمیانه­اش می­خوانند (1834-1835) درباره زوال شکوه شرقی در عثمانی آن­روز، عراق فعلی می­نویسد: «در سایه طاق کسرا، نماد عظمت ساسانی، اعراب سرگردان گله­های خود را می­چراندند. این واقعا یک منظره مالیخولیایی بود»(I: 205f). خرابی­های بجا مانده از تمدن دیروز، داستانی طولانی در تاریخ این حوالی دارد. به شعر اعراب پیش از اسلام اگر بازگردیم، امرؤالقیس (قرن 6 میلادی)، از اصحاب معلقات سبع، در مطلع معلقه خویش که به رسم زمانه بر کعبه آویخته شده بود: « قِفا نَبکِ من ذکری حبیبٍ وَمَنزلِ - بسِقطِ اللِّوی بَینَ الدَّخولِ فَحَوْمَلِ »؛ «اندکی درنگ کنید –ای همسفران- تا گریه کنیم. به یاد دوست و منزلش که اینجا بود، در ریگستان میان دَخول و حَومل». خانه دوست گم­شده است! در اعماق تاریکی شن­های تاریخ. آنچه که بدان در عربی اطلال و دمن می­گویند. خرابی­های بجا مانده از روزگار پیشین. به­نظر می­رسد در نوع روایت از تاریخ، آنچه که همیشه از قلم افتاده، تعامل ما با طبیعت بوده است. تاریخ زیست – اجتماعی تمدن کویر.

اگر جامعه و طبیعت را به عنوان دو موجود متمایز و اساسا متفاوت در نظر بگیریم که هرکدام با مجموعه قوانین خاص خود اداره می‌شوند، اولی توسط قوانین فرهنگی و دوم توسط قوانین طبیعی به اجبار از توصیف یک تاریخ اجتماعی - محیط زیستی دور افتاده­ایم. دوگانه انگاری جامعه - طبیعت را می توان به­زعم دریدا (۱۹۶۷) شروعی با مبنای مرجح جامعه یا محیط زیست تصور کرد که در همه نظریه پردازی­ها حضوری کامل دارد و دیگری در خدمت تفسیر ماهیت و کنش اولی انگاشته می­شود. برای غلبه براین دوگانه انگاری که خود مبنای اختلاف نظری میان گفتمان­های گوناگون جامعه­شناختی است، وایت (۲۰۱۵) نظریه ترکیب را با اشاره به نظریه اندیشمندانی مانند برونو لاتور، دونا هاراوی و اولریش بک پیشنهاد می­کند. به زعم وی، این نظریه­پردازان دیدگاهی تلفیقی­تر از روابط میان جامعه و محیط زیست دارند(دانلاپ، ۲۰۱۵؛ مورفی، ۲۰۱۶). این درست همان مساله­ای­ست که نسلی از جامعه­شناسان ایرانی بدان دچار شدند. بدین معنا که کوشیدند با وام­گرفتن از تئوری­های شیوه تولید آسیایی و استبدادزدگی شرقی، تحلیل خود را تنها بر پایه مسائل اقلیمی یا تنها به خلقیات و نگرش­های ایرانی تقلیل دهند. در اینجا یا طبیعت یک منبع منفعل یا مجموعه‌ای از موانع است که جوامع انسانی برای بهبود وضعیت خود باید از آن عبور کنند.

ما اما در یک سیستم تعاملی میان طبیعت و انسان زندگی می­کنیم. در این سیستم، تغییرات در یک مکان به طور حتم باعث ایجاد تغییر در بقیه سیستم می‌شود. اختیار انسان به طور مداوم بنیان‌های طبیعی جامعه را دگرگون می‌کند و در عوض وضعیت زندگی بشری دگرگون می­شود. بنابراین نمی‌توان با محیط به عنوان یک پس زمینه برخورد کرد. این بینش برای تحلیل جوامع گذشته و همچنین معاصر کاربرد دارد. آنچه که می­توان از آن به­عنوان نقطه گره­ یا نود شبکه­ی جامعه و طبعیت در سنت از آن یاد کرد، بهره­وری­ست. در اینجا ممکن­ترین راه تعامل با طبیعت تجربه شده که جامعه توانسته از تاب­آوری خود در برابر طبیعت در طول تاریخ پاس­داری کند. بگذارید از زاویه­ای دیگر بدین معنا بنگریم. اگر ما مردم معمولی، راه بهره­وری را نمی­دانستیم زیر همان شن­های تاریک تاریخ مدفون شده بودیم اما نشدیم. چیزی در سنت برای امروز ما هست و همان بهره­وری­ست اگر راهش را در مدل­های جدید تکنولوژیک بیابیم چنانکه پیشر در تکنولوژی قنات و بادگیر و طاق ضربی یافتیم. این معنای نوسازی بازاندیشانه است. در آب­بان بعدی از توسعه بازاندیشانه خواهم نوشت.

عباس فقیه خراسانی   

مشاور علمی مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آب

دسته‌بندی: نشریه الکترونیکی مرداد 1402
شماره مجله: شماره 18

این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مجله امتیاز بدهید


سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 17
  • بیشترین بازدید همزمان : 2616
  • بازدید امروز : 5,137
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,564,490
  • آخرین به روزرسانی : 30 اردیبهشت 1403 09:27:42
  • شناسه IP شما : 3.129.59.176

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : یزد - بلوار دانشجو - مجتمع ادارات - خیابان استاندارد
  • کدپستی : 8916188139
  • تلفن : 9 - 38258020 -035
  • فاکس : 38258046 -035
  • پست الکترونیکی : info[at]yzrw.ir
  • کد خدمات دستوری(USSD Code) : 6655*31070#*
  • سامانه تلفنی پیشگام : 31077-035